Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/amilicja/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2854

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/amilicja/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2858

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/amilicja/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3708
Perfekt jul2 – Familievernkontoret


 

Perfekt jul?


Hva skal til for at du skal ha det fint med deg selv og dine i jula? Her får du noen momenter til ettertanke.

Folk er forskjellige og det finnes ikke en fasit på hvordan en vellykket julefeiring skal være. Men vi bombarderes av forventninger til det materielle innholdet fra butikker som vil selge. Og selv har vi med oss forventninger ut i fra familietradisjoner. På ei tid av året der folk ikke har så mye overskudd igjen etter sommerferien, kan vi lett bli revet med slik at jula blir mer stress enn kos. Men ikke glem at det kommer mange andre dager for hygge og feiring enn juledagene!

Hva er viktigst for deg i jula?
Det kan være nyttig å stoppe opp og tenke over hva som er det viktigste for at du skal ha ei god julefeiring, og hvordan du og dine skal huske hvordan du var jula 2013. Bruk fem minutter på denne lille utfordringen: Pust ut, og tenk deg om. Hva skal være det viktigste målet for din jul? Og hva skal du gjøre for å nå dette målet? Er det viktigst at huset skal være tipp-topp og pyntet inni og utenpå? I så fall får det mer fokus enn samvær som handler om å hygge seg før jul. Det vil koste energi, og mange ganger skape stress.

Er det viktigst at du skal få intense festopplevelser? I så fall kan det hende at for stort rusbruk er nærliggende, og at den rusede utgaven av deg selv heller bidrar til ulykke enn lykke hos dine nærmeste. Særlig trist kan det bli for barn.
Eller er målet ditt at du skal være opplagt og tilstedeværende. At du skal kose deg med gode stunder med familie og venner, og være en trygg og forutsigbar forelder om du har barn. I så fall må du kanskje velge bort noen tradisjoner som kan skape stress, og tenke mer i retning av det småkoselige enn den «perfekte festligheten».

Jag etter det perfekte
Dersom du overvurderer din arbeidskapasitet eller prioriterer å ha alt på stell til jul, kan du bli fryktelig sliten og stresset. Mange reagerer med «kort lunte» når de er i et slikt modus, bli irritabel, ja til og med høyrøstet og urettferdig. Hjemmet kan fylles med konflikt i stedet for fred og lykke, som du heller kunne tenkt deg. Og er du stressa får du tunnel-syn der gjøremålene er i fokus, og risikoen er stor for at du ikke ser verken andres behov eller andres vennlighet.
Men kanskje du er blant de som takler følelsene dine bra selv om de har det travelt? Etter jul kan du likevel sitte igjen med en følelse av å ha feilprioritert. Det du egentlig ønsket deg var tid og overskudd til felles aktiviteter med dine barn, eller du trengte litt rom for deg selv. For å ha fått til dette, måtte noe annet blitt prioritert bort. Slik er det bare.

En drink for mye? (Rudolf er rød på nesen)
Tilgjengeligheten på alkohol er god, og vi har råd til å kjøpe. Noen synes også det hører med å ha akevitt og juleøl. Det behøver slett ikke å være noe negativt med det. Men har du spurt noen som kjenner deg hvordan du vanligvis blir når du har tatt en drink for mye? Fører det til at du sover bort dagen derpå? Er det slik du ønsker at barna skal huske deg fra julefeiringene? Barn oppfatter lett når de voksne endrer adferd. Og spør du barna, synes de sjelden det er verken morsomt eller koselig. Bestem deg på forhånd for hvor stor del alkoholen skal ha i din jul. Særlig om du har barn, kan det være andre anledninger enn jula for å feste med mye alkohol.

Jul etter samlivsbrudd
Fordi jula tradisjonelt sett er barnas høytid, kan det komme sterke følelser av å ha mislyktes når mor og far ikke greier å leve sammen. Det som er viktigst for barn, er å slippe å oppleve at alt blir feil, enten for den ene eller for den andre forelderen. Vær enige overfor deres barn om hvor de skal feire juledagene, og vis dem at du både er glad for å være sammen med dem, og at du godt kan tåle å være alene.
Når det gjelder fordeling av juledagene kan foreldre ha så store forventninger til julefeiringen og alle tradisjonene, at barna må fly i skytteltrafikk hit og dit. Åpne gaver hos mamma, hilse på farfar og farmor, hjem til pappa for å feire der, mormor og morfar på første juledag – puh! La barna (og deg selv) få litt ro i jula. Husk at tradisjoner ikke skal være en tvangstrøye. Alt må ikke presses inn i juledagene. Hyggelige sosiale sammenkomster gjør seg ellers i året også.

Jo mere vi er sammen…
Jo gladere vil blir, synges det. Men trenger du tid alene, for å klare å være sammen med andre, så gi deg selv lov til det. Men si i fra hva som skjer, slik at ikke andre blir urolig fordi du forsvinner. Prøv likevel å ta initiativ og være litt åpen og inkluderende, slik at dere kan gjøre noe sammen i familien. Felles aktiviteter er mangelvære i en digitalisert verden, der så mange bruker mye tid foran en data eller TV-skjerm. I mørketida kan det også være fint å huske på at man har godt av å være litt ute – sammen. I julehøytiden er det tradisjon for noen familier, at familien er mye sammen, uten å inkludere andre. Denne uvante tettheten kan bli utfordrende og kan trigge konflikter om den kombineres med stress, store forventninger eller rus. Kanskje dere skal invitere noen andre inn? Barn eller voksne som dere kjenner eller vil bli kjent med. Da brytes noen mønster, og det kan oppstå noe nytt - som kan vise seg å være enda triveligere.

Gå utenom konflikter (Om ingen går i fella, men passer seg for den)
Det er lurt å forberede deg på hvordan du kan bidra til å dempe en eventuell konflikt. Konflikter kan både komme lettere og bli verre når forventning om glede er høy, familietettheten er stor og det er lite alenetid. Lag en plan om at du ved oppstarten av en konflikt med noen kan du trekke deg litt tilbake, sørge for litt avstand i tid og rom, tenke over saken og roe ned følelsene dine. Så vente til et mer passende, hverdagslig, tidspunkt å ta opp vanskelige tema.

Tenk framover (tider skal komme...)
Jula er noen dager midtvinters. Gud skje lov, sier noen, og tenker på lyset, religion, julepakkene eller mat. Mens for andre er det skrekk og gru. Uansett hvordan forventningene er, ha i mente at det kommer andre anledninger til å ha det hyggelig også. Og hvordan du som voksen planlegger og oppfører deg i jula, virker inn på ditt forhold til barn og andre familiemedlemmer eller venner framover.

Skap ei koselig jul for deg selv og de du er glad i!!

Anne Karin Arvola og Torgeir Finsås